Maison1855 Recenzje 2

Wynik TrustScore: 3.5 na 5

3,6

Chociaż nie weryfikujemy konkretnych wypowiedzi, ponieważ opinie recenzentów są ich własnymi opiniami, recenzje mogą zostać oznaczone jako „Zweryfikowane”, jeśli uda nam się potwierdzić, że doszło do rzeczywistej interakcji biznesowej. Dowiedz się więcej

Aby chronić integralność platformy, każda recenzja na naszej platformie—zweryfikowana lub nie—jest sprawdzana przez nasze oprogramowanie działające w trybie 24/7. Technologia ta została zaprojektowana w celu identyfikowania i usuwania treści, które naruszają nasze wytyczne, w tym recenzji, które nie opierają się na prawdziwym doświadczeniu. Zdajemy sobie sprawę, że możemy nie wychwycić wszystkiego, dlatego możesz oflagować wszystko, co według Ciebie mogliśmy przeoczyć. Dowiedz się więcej


Dane kontaktowe

3,6

Średnia

Wynik TrustScore: 3.5 na 5

2 recenzji

5 gwiazdek
4 gwiazdki
3 gwiazdki
2 gwiazdki
1 gwiazdka

Brak historii zapraszania do wystawiania recenzji

Ta firma nie zaprosiła klientów do recenzowania, dlatego recenzje mogą nie być w pełni reprezentatywne

Jak firma korzysta z Trustpilot

Dowiedz się, w jaki sposób pozyskiwane, oceniane i moderowane są ich recenzje i oceny.

Inni użytkownicy przeglądali również

Firmy korzystające z platformy Trustpilot nie mogą oferować żadnych zachęt ani płacić za ukrywanie recenzji. Recenzje są opiniami poszczególnych użytkowników, a nie platformy Trustpilot. Dowiedz się więcej

Oceniono na 5 z 5

Varen var som forventet

Varen var som forventet! Den kom relativt fort.

17 września 2025
Opinia niezależna
Logo Maison1855

Odpowiedź od Maison1855

Tack för fint omdöme. Roligt att både produkt och handelsupplevelsen kom till belåtenhet. Varma hälsningar från oss på Maison 1855

Oceniono na 1 z 5

VARNING - HANDLA INTE HÄRIFRÅN!!!!

Jag beställde en hylla från Maison1855, men när den levererades upptäckte jag att produkten kom från VidaXL. Det framgick ingenstans på produktsidan att Maison1855 bara säljer vidare denna vara från ett annat företag, vilket jag tycker är oerhört missledande. För att göra saken värre, visade det sig att exakt samma hylla fanns tillgänglig direkt på VidaXLs hemsida – för halva priset!

När jag kontaktade Maison1855 för att påtala detta och undersöka möjligheten till retur, fick jag veta att jag själv skulle behöva stå för returfrakten, vilket i princip skulle kosta lika mycket som hyllan i sig. Företaget tog inget ansvar för den bristande informationen, utan hänvisade bara till att de inte är skyldiga att uppge var produkterna kommer ifrån, med referenser till olika lagar. Deras ovilja att vara transparenta är både frustrerande och oprofessionell.

Därtill var kundtjänsten otroligt otrevlig och respektlös. De undvek att svara på mina frågor, skyddade sig bakom lagtexter och visade inget intresse av att förstå eller bemöta min frustration som kund. Det känns som att deras affärsidé går ut på att sälja vidare produkter till överpris utan att ge sina kunder rimliga returvillkor eller tydlig information om produktens ursprung.

Jag vill starkt avråda alla från att handla hos Maison1855. Det finns ingen som helst transparens, och om du väljer att köpa något bör du vara helt säker på att du inte behöver returnera varan.

Angående svar från Maison1855 på denna recension:
Ännu en gång så bemöter ni inte kärnproblemen i ert svar.

Bristande transparens: Ni undviker fortfarande att erkänna att ni inte informerade om att produkten kom från VidaXL, vilket är vilseledande. Det handlar inte om att produkten var från just VidaXL – har flera möbler därifrån som jag är nöjd med. Problemet är er brist på transparens. Hade ni varit ärliga på er hemsida hade jag köpt direkt från dem. Royal Design nämndes som ett exempel, där min poäng handlade om er bristande transparens, inte om märkesvaror. Ert svar om olika priser mellan Royal Design och Elgiganten är irrelevant, eftersom min kritik handlar om att ni inte uppgav produktens ursprung. Jag har aldrig påstått att jag inte förstår att olika företag kan ta olika priser för samma produkt. Problemet är er brist på transparens. I ert svar jämför ni exempelvis SMEG-produkter från två olika sajter, men hur kan man göra en sådan jämförelse med era produkter när ni vägrar ange deras ursprung? Det är det som är problemet.

Returhantering: Jag ifrågasätter inte lagen om ångerrätt, utan er brist på tydlighet kring de höga returkostnaderna, något som borde vara klart och framträdande om ni vill bygga förtroende hos era kunder. Problemet handlar inte om Royal Design eller att något saknades i era köpvillkor, utan om att ni inte var tillräckligt tydliga. Att få en produkt från en annan leverantör, utan att det framgår vid köpet, var en negativ överraskning. Detta var kärnan i min frustration och anledningen till att jag ville returnera varan – den överensstämde inte med vad ni angett i produktbeskrivningen. Att sedan begära att jag ska stå för en hög returavgift på en vara som ni inte informerade korrekt om, visar på er bristande transparens och kundfokus.

Otrevligt bemötande: Ni påstår att jag var oförskämd i min ton, men vad ni inte nämner är att det var frustration över att ni konsekvent undvek att svara på mina frågor och att ni inte visade någon vilja att möta min kritik med något annat än laghänvisningar. Att en kund blir frustrerad över att bli illa bemött är inte förvånande. Ni misslyckades med att ge ett tillfredsställande svar på min huvudsakliga fråga om varför ni inte tydliggör var produkterna kommer ifrån, och det visar på bristande förståelse för kundens perspektiv.

Prissättning: Att ni försöker försvara er högre prissättning med ett exempel om prisskillnader mellan Royal Design och Elgiganten är irrelevant. Problemet är inte att ni säljer till ett högre pris, utan att ni inte är transparenta om produktens ursprung och därmed skapar en falsk bild av vad kunderna betalar för. Om jag hade vetat att produkten kom från VidaXL, hade jag kunnat jämföra priser direkt och fatta ett mer informerat beslut.

Det är tydligt att Maison1855 inte tar något ansvar och inte kan hantera kritik på ett professionellt sätt. Istället för att ta till sig feedback och förbättras, skyller ni på lagar och försvarar både era förhöjda priser och er brist på transparens om var produkterna kommer ifrån med att lagen säger att ni får undangömma detta för kunderna. Det är inte konstigt att detta svar från er leder till frustration. Ett enkelt "Tack för feedback, vi ska se över det" hade räckt för mig. Oviljan att erkänna problem gör att ni framstår som allt annat än ett kundvänligt och ärligt företag.

10 września 2024
Opinia niezależna
Logo Maison1855

Odpowiedź od Maison1855

Tråkig läsning som inte stämmer överens med verkligheten.

Kunden kontaktar oss enbart med texten om att hon önskar att göra en retur samt hur hon ska gå tillväga. Vi behandlade ärende omgående i all vänlighet och förklarade våra köpvillkor - som gäller för samtliga butiker

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt:
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Denna återkoppling accepterade inte kunden och hon blev både arg och otroligt ofin i tonen. Flera mejl började trilla in allt om hur "sjukt jävla lurad" hon kände sig ang. att behöva stå för returkostnaden själv, att detta inte stod angivet under våra köpvillkor, att hon aldrig hade upplevt detta tidigare och hänvisade till att hon själv hade jobbat både på Royal Design samt Rum 21 där kunderna enlig henne inte behövde stå för returkostnaden själv. Vi förklarade åter, i all vänlighet och respekt att vår returhantering inte är något unikt, all information går att läsa under våra villkor på hemsidan och att vår returhantering är en normal hantering som gäller för samtliga butiker, så även Royal design och Rum 21 som båda praktiserar med samma returvillkor.

Kunden klagar sedan på att produkten hon köpt kommit från VidaXL och att både Royal design och Rum 21 nämner på produktnivå vilka märkesvaror de har. Samt att hon hittade hyllan billigare hos VidaXL därför var vår intention att "lura och bedra" våra kunder.
Vi tar oss tid att förklara att vårt koncept är inte märkesvaror så som butikerna hon framställer som ett facit, då dessa enbart säljer på varans märkesnamn.
Vi har endast leverantörer/grossister i vårt sortiment och många av namnen är helt okända för kunderna så detta har ingen betydning mer än möjligtvis andra butiker.

Att kunden hittat samma vara hos VidaXL till 154 kr lägre var att vi önskade att lura våra kunder, trots för att vi försökte förklara hur systemet är uppbyggt.

Samtliga leverantörer oberoende av namn kommer alltid kunna ha lägre priser än "mellanredden".
Detta gäller för hela handelsmarknaden och har ingenting med att lura konsumenten. Som att man tex. hittar en SMEG vattenkokare till Royal Design till 1995 kr men kan köpa exakt densamma till Elgiganten till 1699 kr, en prisskillnad på 296 kr, gör Royal Design till en butik som önskar att lura sina kunder? Nej så fungerar inte marknaden. Som konsument kommer man alltid hitta olika priser på samma produkt. Vissa produkter har man bra avtal med leverantörerna/grossisterna och kan därför vara bäst i pris på marknaden - detta göra inte konkurrenterna till en oärlig butik som önskar att lura sina kunder.

Vi har aldrig nekat att ta hyllan tillbaka för att därefter återbetala för köpet. Vi har aldrig gjort oss svåra, otrevliga eller valt att inte besvara kundens alla mejl.
Den enda "lagtexten" vi har angivet är 13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt.

Vi har haft en fin, förklarande och vänlig ton genom precis hela ärendet och tycker bara det är otroligt sorgligt när recensionen inte kan vara mer ärlig än detta. Trist!
Det känns mer som att kunden har ett behov av att få sista ordet.

Mvh Maison 1855

Svar:
Bristande transparens: Vi har förklarat vid flera tillfällen varför vi inte angivet samtliga av våra leverantörer/grossister. Vårt koncept är inte märkesvaror. Kontaktar en kund oss om att få veta leverantören på en specifik vara uppger vi alltid detta.
Returhantering: Vi som butik klara inte att redogöra för den exakta returkostnaden som helt avgörs beroende på vad det är för en produkt som ska returneras, vikt, storlek och vilket transportsällskap du önskar att nyttja. Detta är helt orimligt för oss att svara på.
Otrevligt bemötande: Trots frustration kan man ändå välja vilka ord man använder.

Om hyllan istället hade kommit från tex Hill Interiör hade du regerat lika dant... Det låter mer som att det är VidaXL du är missnöjd med i grund i botten.

Doświadczenie Trustpilot

Każdy może napisać recenzję na Trustpilot. Osoby, które wystawiają opinie, mają prawo do ich edytowania lub usuwania w dowolnym momencie. Będą one wyświetlane, dopóki aktywne jest konto.

Firmy mogą prosić o wystawienie recenzji za pomocą automatycznych zaproszeń. Te oznakowane jako zweryfikowane, dotyczą prawdziwych doświadczeń.

Dowiedz się więcej o innych rodzajach recenzji.

Wykorzystujemy wiedzę odpowiednio wykwalifikowanych pracowników oraz sprytną technologię, aby chronić naszą platformę. Dowiedz się, jak zwalczamy fałszywe recenzje.

Dowiedz się więcej o procesie recenzji Trustpilot.

Oto 8 wskazówek jak napisać świetną recenzję.

Weryfikacja może pomóc zapewnić, że recenzje, które czytasz na Trustpilot są napisane przez prawdziwych ludzi.

Oferowanie zachęt w zamian za pisanie recenzji lub wysyłanie próśb o ich wystawienie w sposób selektywny może wpłynąć na TrustScore, co jest sprzeczne z naszymi wytycznymi.

Dowiedz się więcej